top of page

Sykkeltoget

Individuelt prosjekt

Prosjektvarighet: 7 uker

Veiledere: Fra Ruter (oppdragsgiver): Eivind Skogen, Marius Røstad og Therese Lamo.

Fra AHO: Einar Sneve Martinussen, Ted Matthews

Prosjektrapport:

sykkeltoget_rapport
.pdf
Last ned PDF • 56.44MB


 

"Nå kommer Sykkeltoget! Heng deg på!"

Ruter kom til klassen vår med et sett ulike briefer, hvorpå jeg valgte den om mikromobilitet og Ruters samfunnsansvar om å «ta veksten i persontrafikken gjennom kollektivtrafikk, sykkel og gange». Jeg snevret oppgaven min inn på bruk av sykkel i Oslo.


Jeg leste alt sykkelrelatert jeg kom over på nettet og satte meg inn i hva som finnes av sykkeltilbud og -fasiliteter i Oslo. Jeg studerte resultatene fra ulike undersøkelser omkring holdninger til sykling og sykkelvaner i Oslo, og jeg syklet rundt selv, intervjuet folk og observerte. Dette gav meg mange interessante funn som jeg jobbet videre ut fra.

På bakgrunn av all research utviklet jeg konseptet Sykkeltoget, som i praksis skal fungere som et samarbeid mellom Ruter og Bymiljøetaten i Oslo med deres Sykkelfadderordning.

Sykkeltoget er en tjeneste for kollektivsykling hvor man kan henge seg på et "sykkeltog" når det kommer forbi, og sykle sammen med andre som vet om de gode sykkelveiene og er trygge i trafikken. På samme måte som med trikk og buss vil det være sykkelavganger til faste tider og med faste ruter gjennom Oslo sentrum slik at man dra hverandre i gang med å bruke sykkelen og avlaste kollektivtrafikken.

I tillegg til de faste avgangene legger tjenesten til rette for at folk kan opprette sine egne sykkelgrupper for lettere å kunne sykle sammen til ulike aktiviteter.

Ruters rolle i dette blir i stor grad å være markedsføringsplattform. Folk bruker Ruter og vil derfor legge merke til informasjonen om Sykkeltoget hvis det blir en del av Ruters daglige tjenester.

Posisjonen for Sykkeltoget må komme opp på sanntidsskjermene slik det gjør med trikk, bane og buss, og det kan henge denne typen plakater inne på trikkene for å gjøre folk oppmerksomme på at Sykkeltoget finnes. Sykkeltoget bør også komme opp som et alternativ når man søker i Ruter Reise-appen etter beste reisealternativ.

Jeg fikk gode tilbakemeldinger fra Ruter da jeg presenterte konseptet for dem, og Sykkeltoget vakte stor interesse hos Bymiljøetaten, som ønsker et videre samarbeid med Ruter for å få prosjektet realisert.

Dette var bare et utrolig forkortet sammendrag av prosessen og konseptet. Les gjerne presentasjonen min for å få en bedre forståelse av hva Sykkeltoget går ut på, og hvordan jeg jobbet meg frem til konseptet.

 

bottom of page