top of page

Fellesskapet

Individuelt prosjekt

Prosjektvarighet: 3 uker

Veiledere: Lars Marcus Vedeler, Mosse Sjaastad og HÃ¥vard Gjelseth.

 

Fellesskapet er en app for klesdeling mellom personer som kjenner hverandre godt eller som bor under samme tak. I appen kan man laste opp klær man ønsker å dele med vennene sine, og man kan få en oversikt over alle delte klær og hvilke som er tilgjengelige på hvilken dato. Deretter kan man booke de klærne man ønsker til ulike dager, slik at det ikke blir krangling om hvem som skal ha hvilke klær til hvilken tid.


Det bakenforliggende målet med appen er å minske trangen til å kjøpe nye klær, og å forhindre at antrekk kun blir brukt et par ganger, og deretter blir hengende i skapet til de går av moten.


*


I dette prosjektet har jeg lært å bruke Figma for å lage prototyper for testing av funksjoner, informasjonsarkitektur og brukeropplevelse. Jeg lærte om konvensjoner, og eksperimenterte med hvor mye jeg kunne utfordre brukeren før det ble vanskelig å navigere i appen.


Her ser du noen av stegene i prosessen min:

Alle i klassen fikk kjøre en test med brukere som satt i et annet rom og ble filmet mens de brukte app prototypen. Jeg hadde på forhånd gitt brukerne spesifikke oppgaver de skulle gjøre, og det var veldig interessant å få helt ufiltrert tilbakemelding fra brukere som ikke kunne se oss eller vite hvem som hadde laget hvilke apper.


Jeg lærte utrolig mye i løpet av prosjektet, og jeg laget flere versjoner av appen ut fra tilbakemeldingene jeg fikk fra testingen. Her er et eksempel hvor jeg gikk fra et oppstykket og lite oversiktlig interface til en mer forståelig og navigasjonsvennlig løsning:


Her er et utdrag fra det ferdige resultatet:

 

bottom of page